023-023023 [email protected]

Informatica nu este un subiect simplu deloc. Nici muzica, fizica, sahul sau matematica nu sunt simple, si cu toate astea pot fi invatate cu succes de la varste fragede.  De multe ori auzim replica “eu nu eram bun deloc la fizica sau informatica la scoala”, iar aceste persoane de cele mai multe ori percep subiectele respective ca fiind foarte complicate, dincolo de puterea lor de intelegere.

Dar realitatea e ca profesorul si metodologia de predare fac diferenta.

Iar astazi impartasim cu voi cateva dintre abordarile prin care incercam sa starnim interesul copiilor pentru tehnologie.

1. Incepem de unde trebuie

Setul de cunostinte pe care il au copiii la o anumita varsta este complet diferit de al nostru, de aceea este important sa folosim termeni pe care ei ii inteleg atunci cand explicam ceva nou. De asemenea, felul in care ei proceseaza informatia si invata este diferit de al nostru, puterea lor de abstactizare sau de aplicare a deductiilor logice este in plina dezvoltare, prin urmare folosirea unor exemple cat mai simple si mai aproape de lumea lor este cruciala.

Pentru exemplificare, sa vorbim despre felul in care ii invatam sa foloseasca conditionale. Nu o sa incepem niciodata o lectie spunand “astazi vom invata despre conditionale in Scratch”, cel mai probabil nu vor intelege mare lucru si subiectul li se va parea complicat. Mai degraba o sa le spunem “astazi vom construi un joc pentru doi jucatori in care un fotbalist va suta la poarta, iar dupa ce terminam, vom face un concurs pentru a vedea care dintre voi e cel mai bun portar”. Entuziasmul si atentia in sala sunt la cote maxime :), iar informatiile care urmeaza sa fie prezentate au sanse bune sa fie intelese.

2. Introducem cate un lucru pe rand

Noi toti (nu doar copiii) putem asimila un set limitat de cunostinte intr-un anumit moment, asa ca nu este indicat sa discutam multe concepte odata sau sa intram in detalii complexe. Chiar daca subiectul discutat este unul vast, selectam un singur lucru pe care ei sa il inteleaga, sa il retina si mai apoi sa il foloseasca pentru rezolvarea problemelor.

Alegem cu grija proiectele si ordinea lor astfel incat sa introducem conceptele pe rand, sa le dam sansa de a le folosi de mai multe ori astfel incat sa lasam timp sa isi insuseasca abilitatea respectiva.

3. Nu intram in prea multe detalii

Claritatea este mai importanta decat acuratetea. O explicatie simpla este de preferat uneia stiintific corecte si complete, obiectivul este ca ei sa inteleaga conceptul si unde se poate aplica in mod concret. Este mult mai important sa le starnim interesul si sa le crestem increderea in sine, sa simta ca pot folosi rapid orice instructiune nou predata.

Revenind la exemplul cu conditionalele, incepem intotdeauna cu cel mai simplu caz in care scriem doua conditii: daca migea nu atinge portarul, e gol iar daca mingea atinge portarul, nu e gol. Chiar daca avem posibilitatea de a scrie totul intr-o singura conditie sau de a combina mai multe conditionale pentru cazurile mai complexe, cu siguranta nu vom incepe cu asta. Nu este necesar ca de la prima lectie copiii sa invete sintaxa completa a unei instructiuni, e nevoie de minimul necesar pentru a rezolva problema data.

 

Bonus:

  • Aratam entuziasm si pasiune cand lucram cu copiii;
  • Cautam exemplele cele mai cool si relevante pentru ei;
  • Nu uitam sa ne mai si distram.