023-023023 [email protected]

Ii numim adesea pe copii nativi digitali dar un nou studiu arata ca sunt departe de a fi cu adevarat alfabetizati digital. Mai avem multi pasi de facut.

Rezultatele anuntate recent de International Computer and Information Literacy 2018 study arata ca doar 2% din cei 42.000 de elevi testati din 14 tari au demonstrat un nivel inalt de alfabetizare digitala si gandire critica necesare pentru rezolvarea testelor administrate.

Studiul are la baza o evaluare internationala a elevilor din clasa a 8-a din 14 tari si masoara capacitatea lor de a folosi tehnologia in mod productiv pentru diferite scopuri: de la cautarea si corelarea de informatii, la folosirea tool-urilor de management si comunicare, sau la recunoasterea si rezolvarea problemelor reale si dezvoltarea gandirii critice.

Elevii au avut de parcurs o serie de scenarii care simuleaza probleme din lumea reala pentru care au trebuit sa isi foloseasca cunostintele, gandirea si abilitatile de a accesa, procesa si comunica informatii si pentru a gasi solutii cu ajutorul tehnologiei. 

Toate aceste competente sunt, fara urma de indoiala, abilitati critice pentru a avea success in acest deceniu si in cele care vor urma.

Dar rezultatele demonstreaza ca elevii au avut probleme destul de mari in a rezolva testele primite. Chiar daca ei sunt inconjurati de multa tehnologie, pe care o folosesc in mod intuitiv (in special pentru divertisment), inca sunt departe de a o putea folosi in mod independent pentru a formula si solutiona probleme.

Ma intreb cum ar arata scorurile Romaniei la un astfel de test… Dar pana atunci putem sa invatam din experienta altor tari si sa incepem sa facem pasi in directia corecta.

La o analiza rapida a rezultatelor se poate observa ca fetele au scoruri mai mari decat baietii la partea de utilizare a calculatorului pentru a investiga, crea si comunica, dar baietii au scoruri mai mari la partea de gandire computationala si rezolvarea problemelor reale. De asemenea elevii care au acasa 2 sau mai multe calculatoare au scoruri mai bune decat cei care nu au deloc. De aici se desprind usor cateva idei si directii in care ar trebui sa investim efort: adaptarea curriculelor la interesele fetelor si facilitarea accesului la educatie digitala pentru toti.

Va las pe voi sa descoperiti si celelate dimeniuni ale studiului si de ce nu si solutii pentru a incepe sa inchidem gap-urile. Si apoi astept cu interes ideile voastre la [email protected]!